fbpx

Op 27 november start Black Friday

Dag(en)

:

Uur(s)

:

Minute(s)

:

Second(s)

Nog een paar dagen en dan start Black Friday. Ben jij er klaar voor? Ik (Angela) heb inmiddels al een paar Black Friday 2020 acties voorbij zien komen en er vallen mij een aantal dingen op. Er worden verschillende Black Friday strategieën toegepast. Maar er zit ook een trend in, want hoeveel ‘Black Friday only’ deals heb jij gezien? De meeste bedrijven zetten in op een hele week acties of een Black Friday weekend.  Maar welke Black Friday strategie past bij jouw onderneming?

Direct jouw Black Friday actie opzetten? Download dan nu het stappenplan waarin we in 3 stappen uitleggen hoe je alles uit Black Friday haalt.

Black Friday strategieën

Je kan Black Friday op verschillende manieren aanpakken en een strategie kiezen die bij jouw onderneming past. De Black Friday strategieën die op dit moment veel worden ingezet:

 

  1. Black week of weekend: een hele week of lang weekend (dezelfde) Black Friday korting.
  2. Het organiseren van pre-party’s: dus voordat Black Friday begint al een aanbod doen die geldt tot één dag voor Black Friday en de dag zelf (incl. het weekend) stunten met een nog hogere korting.
  3. Black Friday acties aankondigen zonder de stuntprijs te vermelden
  4. Black Friday only deal (alleen op de dag zelf)

Black Friday strategie 1: Kies je voor een Black week of weekend

Black Friday wordt steeds vaker als een hele week of weekend ingezet: een week of lang weekend vol met korting! Je ziet nog maar weinig ondernemingen die het beperken tot 1 dag. De folders of e-mails die ik nu twee weken voor Black Friday al heb gelezen richten zich bijna allemaal op een week lang vol met korting:

  • Veneta.com: Hele maand november staat in teken van ‘Black Friday’. Elke week tot aan Black Friday profiteren van een andere korting.
  • Ryanair: Hele maand november elke vrijdag een Black Friday aanbieidng.
  • 123inkt: Waarom wachten tot Black Friday? Vanaf 20 november elke dag een deal en op Black Friday maken ze mensen nieuwsgierig: aangeven dat ze extreem gaan stunten maar niet vertellen met welke producten.

Hoe kies je of je voor een week of Black Friday weekend gaat?

Leer beslissingen nemen op basis van data! Gebruik bijvoorbeeld jouw data uit Google Analytics om te bepalen wanneer het druk is op jouw website of webshop. Op welke dagen komen de meeste aanvragen of bestellingen binnen? Laat deze beschikbare data voor jou werken. Aan de hand van deze informatie kun je een beslissing nemen welke Black Friday strategie het beste bij jouw onderneming past.

Wanneer je langer dan één dag korting geeft dan haal je de urgentie eraf om direct te kopen. Terwijl dit een heel krachtig wapen is om mensen te beïnvloeden om snel tot een beslissing te komen. Van de andere kant verleng je de periode en geef je daarmee jouw doelgroep de kans om op zijn of haar geschikte moment iets bij jou te kopen. Persoonlijk koop ik zelf nu nog niks tot aan Black Friday, omdat ik bang ben een betere aanbieding mis te lopen want niet alle acties zijn al bekend.


Hoe ga ik om met de dagen tot aan Black Friday:

Dat is natuurlijk afhankelijk van jouw Black Friday strategie. Hoe ziet jouw Black Friday aanbod eruit? Heb je bijvoorbeeld Black Friday pakketten samengesteld of geef je een algemene korting op alles. 

Stel je maakt exclusieve Black Friday pakketten dan kun je 1-2 dagen voordat jouw Black Friday actie begint al de eerste e-mail sturen naar de mensen op je e-maillijst. Puur om te informeren dat je meedoet aan Black Friday. Je moet namelijk wel rekening houden met het feit dat iedereen gaat mailen op Black Friday, wat is de kans dat ze dan jouw mail zien?! Je moet wel zo’n goede onderwerpregel hebben dat ze hem überhaupt openen. 

2. Black Friday pre-party

Ik vind het fascinerend om te zien hoe elk bedrijf weer anders omgaat met Black Friday en welke verschillende strategieën ze erop loslaten.  Zo hield de Media Markt vorig jaar (2019) een pre-party: met kortingen tot 30% op meer dan 40 merken tot 28 november en gingen ze van 29 november (Black Friday in 2019) tot maandag 2 december tot 50% korting geven op 250+ producten. Maar welke producten dat zijn.. dat lieten ze nog niet weten. Best slim, want er worden nu al hoge kortingen geboden, dus je verkoop (lees extra omzet) start al. Maar van de andere kant, wat als ik in het Black Friday weekend een betere deal kan scoren?

 

Black friday tips: Hoe organiseer ik een Black Friday pre-party?

Iedereen kan een ‘pre-party’ strategie toepassen in zijn business. Hoe ik het zou inzetten? Niet zoals de Media markt. Ik zou het gebruiken voor klantenbinding. Een early-bird actie lanceren voor mijn trouwe klanten en hen speciaal laten voelen. Dus voordat ik onze Black Friday actie bekend maak aan iedereen wil ik dat zij vooraf er al van kunnen profiteren, vooral wanneer het gaat om een beperkte voorraad of exclusieve toegang. Misschien dat ik er zelfs nog een extra bonus aan toevoeg. Zij zijn immers onze trouwe fans en loyaliteit moet je belonen. De kans dat je iets verkoopt aan een bestaande klant is 60 tot 70% ter vergelijking met 5 tot 20% kans dat je iets verkoopt aan een nieuwe klant.

3. Black Friday acties aankondigen zonder de stuntprijs te vermelden:

Wil jij je ook inschrijven voor de nieuwsbrief?  Wat de Aldi vorig jaar (2019) heel slim deed was het selecteren van een aantal top A producten en niet vertellen wat de prijs of korting ging worden. Ook gaven ze aan dat het om een beperkte voorraad ging (op=op), heel slim! Want de indirecte strategie was het laten groeien van de e-maillijst. Om achter de korting te komen moest een gebruiker zich inschrijven voor de nieuwsbrief van de Aldi want alleen dan was je ‘als eerste’ op de hoogte van de korting. En weet je nog, beperkte voorraad! Dat is een extra reden om er vroeg bij te zijn 😉

4. Black Friday only deal

Je ziet dat de trend steeds meer gaat naar een Black Friday week of Black Friday weekend. Maar je kan ook inzetten op alleen de dag zelf (Black Friday only)

Het grootste voordeel van een Black Friday only deal is dat je echt schaarste creëert: het is nu of nooit! Je geeft niet een week of weekend lang de tijd om tot de aankoop beslissing te komen. Dit principe werkt vaak erg goed. Het valt of staat met de kracht van de aanbieding en de aanpak: je doelgroep moet wel tijdig op de hoogte zijn van jouw actie.

Ontvang jouw Black Friday stappenplan

Ben je nog niet begonnen aan jouw black Friday actie? Don’t worry: we maken het extra simpel voor je met het cadeautje dat ik (Angela) voor jou heb ontwikkeld.

‘In 3 stappen extra omzet dankzij Black Friday’.

Waarmee je in drie simpele stappen snel jouw Black Friday actie maakt. Normaal is deze content alleen toegankelijk voor onze academie leden, maar wij gunnen jou deze extra omzet ook.