fbpx

BLACK FRIDAY

Over een paar dagen start Black Friday:

Dag(en)

:

Uur(s)

:

Minute(s)

:

Second(s)

Nog een paar dagen en dan start Black Friday. Ben jij er klaar voor? Ik heb inmiddels alle Black Friday 2019 aanbiedingen bekeken en er vallen mij een aantal dingen op. Er worden verschillende Black Friday strategieën toegepast. Maar er zit ook een trend in, want hoeveel ‘Black Friday only’ deals heb jij gezien? De meeste bedrijven zetten in op een hele week acties of een Black Friday weekend.  Maar welke Black Friday strategie past bij jouw onderneming?

Black Friday strategieën

Je kan Black Friday op verschillende manieren aanpakken en een strategie kiezen die bij jouw onderneming past. De Black Friday strategieën die op dit moment veel worden ingezet:

  1. Black week of weekend: een hele week of lang weekend (dezelfde) korting Black Friday korting.
  2. Het organiseren van pre-party’s: dus voordat Black Friday begint al een aanbod doen die geldt tot en met 28 november en op Black Friday (incl. het weekend) stunten met nog hogere korting.
  3. Black Friday acties aankondigen zonder de stuntprijs te vermelden
  4. Black Friday only deal (alleen op de dag zelf)

 

1. Black week of weekend

Black Friday wordt steeds vaker als een week of weekend ingezet: een week of lang weekend vol met korting! Je ziet nog maar weinig ondernemingen die het beperken tot 1 dag. De folders die ik gelezen heb en de mails die nu binnenkomen richten zich echt op een week of weekend, deze mails komen bijvoorbeeld nu al binnen:

 

  • Kleertjes .com | Black Week is begonnen! -25 korting op ALLES
  • Perry | Black Monday: 50% korting op Nike sneakers OP=OP
  • H&M | No need to wait for Black Friday
  • Black Friday Deals: up to 50% off
  • Belvilla | Black Friday start vroeg – Bespaar tot 60%
  • Mediamarkt | Black Friday Pre-Party

Black Friday weekend

Wanneer je langer dan één dag korting geeft dan haal je de urgentie eraf om direct te kopen. Terwijl dit een heel krachtig wapen is om je omzet te verhogen. Van de andere kant verleng je de periode en geef je daarmee de kans om op het geschikte moment te kopen, want niet iedereen heeft op vrijdag tijd om wat te kopen of te bestellen. Persoonlijk koop ik zelf nu nog niks tot aan Black Friday. Puur omdat ik bang ben een betere aanbieding mis te lopen want niet alle acties zijn al bekend en als ik weet dat ik in het weekend bijvoorbeeld 20% korting krijg wacht ik ook liever.

We krijgen nu al leuke vragen binnen als “Hoe kies ik of ik voor een week of weekend moet gaan” en “hoe ga ik om met de dagen tot aan Black Friday”. 

 

Black Friday week of weekend: 

Gebruik Google Analytics, op welke dagen is het druk op jouw website of webshop? Wanneer realiseer je de meeste verkopen of aanvragen en laat deze data voor jou werken. Aan de hand van deze informatie kun je een beslissing nemen of een week of juist een weekend interessant is voor jouw onderneming.

Stel: je realiseert in het weekend de meeste verkopen dan kies je voor een Black Friday weekend.

 

Hoe ga ik om met de dagen tot aan Black Friday:

Dat is natuurlijk afhankelijk van je Black Friday strategie. Hoe ziet jouw Black Friday aanbod eruit? Heb je bijvoorbeeld Black Friday pakketten samengesteld of geef je een algemene korting op alles. 

Stel je maakt exclusieve Black Friday pakketten dan kun je 1-2 dagen voordat jouw Black Friday actie begint al de eerste e-mail sturen naar de mensen op je e-maillijst. Puur om te informeren dat je meedoet aan Black Friday. Je moet namelijk wel rekening houden met het feit dat iedereen gaat mailen op Black Friday, wat is de kans dat ze dan jouw mail zien?! Je moet wel zo’n goede onderwerpregel hebben dat ze hem überhaupt openen. 

 

Black friday tips: Hoe organiseer je een Black Friday week of weekend:

Hoe ik het zou doen? Een dag van te voren informeren dat je meedoet aan Black Friday. Je kweekt nieuwsgierigheid en daarmee verhoog je de kans dat ze op Black Friday je mail gaan openen. Voorkom ook dat je teveel gaat mailen. Als je in het weekend pas een actie gaat doen, kondig het dan vlak van te voren pas aan. Voorkom hiermee dat mensen gaan wachten maar maak ze wel nieuwsgierig naar je speciale aanbod! Vind het juiste balans hierin: wat past voor jouw onderneming?

2. Black Friday pre-party

Ik vind het fascinerend om te zien hoe elk bedrijf weer anders omgaat met Black Friday en welke verschillende strategieën ze erop loslaten.  Zo houdt de Media Markt een pre-party: met kortingen tot 30% op meer dan 40 merken tot 28 november en gaan ze van 29 november (Black Friday) tot maandag 2 december tot 50% korting geven op 250+ producten. Maar welke producten dat zijn.. dat laten ze nu nog niet weten. Best slim, want er worden nu al hoge kortingen geboden, dus je verkoop (lees extra omzet) start nu al. Maar van de andere kant, wat als ik in het Black Friday weekend een betere deal kan scoren? Wat als mijn koffiezet apparaat nog goedkoper wordt! Persoonlijk zou ik wachten, en jij?

Black friday tips: Hoe organiseer ik een Black Friday pre-party?

Iedereen kan een ‘pre-party’ strategie toepassen in zijn business. Hoe ik het zou inzetten? Niet zoals de Media markt. Ik zou het gebruiken voor klantenbinding. Een early-bird actie lanceren voor mijn trouwe klanten en hen speciaal laten voelen. Dus voordat ik onze Black Friday actie bekend maak aan iedereen wil ik dat zij vooraf er al van kunnen profiteren, vooral wanneer het gaat om een beperkte voorraad of exclusieve toegang. Misschien dat ik er zelfs nog een extra bonus aan toevoeg. Puur omdat zij onze trouwe fans zijn en ik vind dat loyaliteit beloond moet worden. De kans dat je iets verkoopt aan een bestaande klant is 60 tot 70% ter vergelijking met 5 tot 20% kans dat je iets verkoopt aan een nieuwe klant.

3. Black Friday acties aankondigen zonder de stuntprijs te vermelden:

Wil jij je ook inschrijven voor de nieuwsbrief?  Wat de Aldi goed doet is dat zij een aantal topproducten selecteren voor Black Friday (UGGs, TV) waar waarschijnlijk veel vraag naar is. Ze geven aan dat deze producten meedoen voor een ‘stuntprijs’ en dat er een beperkte voorraad is (op=op).

Echter, vertellen ze in de folder nog niet wat het gaat kosten. Wil je als eerste op de hoogte zijn van de stuntprijzen heb je twee opties, namelijk “Bekendmaking stuntprijzen op woensdag 27 november via nieuwsbrief en op aldi”.

Dit is natuurlijk een hele slimme manier om je e-maillijst te laten groeien. Wat ik persoonlijk jammer en dom vind is dat ze erbij zetten dat de bekendmaking ook via de website verloopt. Waarom wil ik me nu nog inschrijven?

4. Black Friday only deal

Je ziet dat de trend steeds meer gaat naar een Black Friday week of Black Friday weekend. In een folder werd zelfs tot Cyber Monday al geroepen. Wat ik best grappig vind want Cyber Monday is eigenlijk alleen voor internet deals. Jumper was de enige folder waar ik een ‘Black Friday only deal’ voorbij zag komen.

Wil jij ook een Black Friday only deal inzetten? Het grootste voordeel hiervan is dat je echt schaarste creëert: het is nu of nooit! Je geeft niet een week of weekend lang de tijd om tot de aankoop beslissing te komen. Dit principe werkt vaak erg goed. Het valt of staat met de kracht van de aanbieding en de aanpak: je moet wel tijdig op de hoogte zijn. In het voorbeeld van de Jumper gaat het om 40% korting op diverse producten. Dat is een hoge korting, daar ben ik bereid voor om in actie te komen.

Black Friday en nu? 

Ben jij nog niet begonnen aan jouw Black Friday actie? Don’t worry: Het is nog niet te laat om in actie te komen! Je hebt nog steeds een aantal dagen om tot een toffe actie te komen. Just do it! Het hoeft niet eens heel moeilijk te zijn. Bepaal je aanbod, maak een speciale pagina en zorg ervoor dat mensen op de hoogte zijn van jouw Black Friday actie. Gebruik de tips die we je hebben gegeven in ons stappenplan en binnen 24 uur staat jouw Black Friday actie.

Heb je ons stappenplan ‘in 3 stappen extra omzet dankzij Black Friday’ nog niet gedownload? Doe dit dan snel want hij is nog maar tijdelijk beschikbaar! In 3 simpele stappen laten we zien hoe makkelijk het kan zijn. Normaal is deze content alleen toegankelijk voor onze academie leden maar wij gunnen jou deze extra omzet ook. Tenslotte is het einde van het jaar in zicht, dus een fijne manier om je sales een extra boost te geven 🙂

Ontvang nu jouw Black Friday stappenplan!

Ontdek wat Growthhacking voor jouw bedrijf betekent

Meld je aan en krijg direct toegang tot de eerste video.

You have Successfully Subscribed!