fbpx

Het is inmiddels alweer 1.5 week geleden dat we de Webwinkelvakdagen hebben bezocht.De Webwinkelvakdagen is een belangrijk ecommerce event wat jaarlijks wordt georganiseerd in de Jaarbeurs in Utrecht. Door een bezoekje aan de webwinkelvakdagen begonnen we het nieuwe jaar goed: We zijn weer helemaal up-to-date met nieuwe kennis, inspiratie en updates op het gebied van e-commerce.

 

Uiteraard willen we een paar hoogtepunten van het event met jou delen:

Hoe bereik ik mijn doelgroep?

Ano 2019 zit jouw bezoeker op zoveel verschillende kanalen waardoor je hem ook op veel manieren kunt bereiken. Dit heeft zijn voor- maar ook zeker zijn nadelen want de aandacht van jouw doelgroep verplaatst zich hierdoor veel sneller. Het is daarom ook belangrijk dat je jezelf de volgende vraag stelt:

  • Wie is mijn ideale doelgroep?
  • Op welke kanalen zit mijn doelgroep

Kijk bijvoorbeeld eens waar jouw bezoekers nu vandaan komen? Dit kun je heel simpel doen door gebruik te maken van jouw website data in Google Analytics. Wil jij ontdekken waar deze informatie in Google Analytics staat? Download dan ons Google Analytics Goodiebag >

Tegenwoordig zijn alle kanalen gebaseerd op vraag en aandacht. Je kan niet langer dan 6 maanden vooruit kijken. Gebruik social media als een verlengstuk van je bereik in plaats van een distributie kanaal. Bekijk per platform hoe je deze het beste in kan zetten (hoe wordt het nu gebruikt) en hoe ga ik daar iets voor maken. Belangrijk om te onthouden is dat de nieuwe generatie al zoveel reclame ziet, dat jij een van de velen zal zijn. Maar wees altijd authentiek, het begint tenslotte allemaal met een verhaal. Jouw merk is je enige differentatie van je concurrentie, zorg dat je niet een van de zovelen wordt!

De toekomst, waar gaat het naar toe? Zal de jeugd elkaar nog een appje of een snap sturen of gaat spraak dit helemaal overnemen? Je ziet het aantal Google Home apparaten groeien.  De geintegreerde Google Assistent die je helpt door middel van jouw spraak een opdracht uit te voeren. Tijd is tenslotte het meest waardevolle bezit wat we hebben en er is geen interface makkelijker dan onze stem.

 

Hoe zorg ik ervoor dat een klant terugkomt: hoe verhoog je de klantretentie?

Ook hier begint het weer bij jouw doelgroep: wie is jouw klant, leer ze kennen! Dit kun je nú al doen door je doelgroep te leren kennen met de data die je in handen hebben (data van jouw website wat je uit Google Analytics haalt). Sluit dit aan bij het ideaal wat je voor ogen hebt?

Door een band op te bouwen met jouw klant, te investeren in de (klant)relatie vergroot je de kans dat hij een herhaal aankoop doet en uiteindelijk jouw ambassadeur wordt.

Manieren hoe je een band op kan bouwen met je klant?

  • Betrek ze bij jouw merk (bijvoorbeeld wanneer je een nieuw product lanceert) dan voelen zich betrokken in het proces en vergroot je de engagement.
  • Customer care: praat met ze, bel ze op! Vraag of ze tevreden zijn met hun aankoop.
  • Personaliseer: maak jouw marketing persoonlijk, geef om je klant! Laat het om de klant draaien en niet om jouw merk.. geef hem dat speciale gevoel.

Zorg ervoor dat alle momenten in de klantreis als een feestje voelen! Geef jouw klant al vroeg in het proces een goede ervaring met jouw merk en hou dit vol!

 

Oke, tot slot hebben we nog een paar leuke ‘wist je dat al’ verzameld:

  • Onderzoek heeft aangetoond dat bij het geven van een giftcard of een kortingscode bij bijvoorbeeld een verjaardagsmail de resultaten vrijwel hetzelfde waren: dezelfde waardes (uitgave) kwam naar voren.
  • Je een loyale klant kan meten op basis van de volgende factoren: jaarinkopen: wat is zijn bestedingspatroon bij jou, hoeveel van deze producten houdt hij en wat gaat retour, wat is de waarde van de producten (koopt hij bijvoorbeeld alleen maar uit de sale) en wat is zijn engagement met jou: volgt hij jou en reageert hij op jouw merk?
  • Als je de klant een langer retourtermijn geeft verminderd dat het aantal retouren. Nu denk je waarom? Hij raakt namelijk gehecht aan de spullen!
  • After pay vergroot het aantal retouren. “Ik betaal wel alleen wat ik behoud”
  • Heb jij weleens een negatieve review ontvangen? Dan kan dit positief voor je werken. Een negatieve review laat namelijk jouw geloofwaardigheid zien.
  • Maak gebruik van een productafbeelding en laat het product naar de tekst en koop button kijken, je wilt immers de aandacht sturen. 
  • Het zien van eurotekens doet pijn!
  • Is jouw product in de aanbieding? Vergroot dan de afstand tussen de oude en nieuwe prijs en maak de oude prijs groter! Dan lijkt het namelijk zo dat je meer korting krijgt, ga meer eens kijken op de webshop van Coolblue.

Ontdek wat Growthhacking voor jouw bedrijf betekent

Meld je aan en krijg direct toegang tot de eerste video.

You have Successfully Subscribed!