fbpx

Wat als elke bezoeker een klant wordt?

Wat als elke bezoeker die op jouw website kijkt, klant wordt? Of de helft van alle bezoekers, dan zou je daar toch heel blij van worden? Dan weet je namelijk wat jou te doen staat: nieuwe bezoekers binnen halen. Maar voordat een bezoeker klant wordt bij jou legt hij een hele reis af voordat hij besluit om jou product (of dienst) te kopen. En tijdens deze (klant) reis komt hij meerdere keren in contact met jou.

Hoe deze klantreis er bijvoorbeeld uit kan zien?

Via een facebookadvertentie komt een bezoeker op jouw website terecht, bekijkt enkele pagina’s om een indruk te krijgen van wie jij bent. Waarschijnlijk bekijkt hij de over ons pagina en leest ook enkele blogartikelen. Als je een goede eerste indruk hebt achtergelaten en hij is enthousiast dan wil hij meer 🙂 Hij vindt jouw weggever en download deze.

In jouw weggever staat veel waardevolle informatie waarna de bezoeker op zoek was. Ook is de bezoeker in jouw e-mailfunnel terechtgekomen waarin hij nog meer gratis waarde van jou krijgt.

En zo kunnen er nog veel meer contactmomenten zijn dat deze bezoeker jou tegenkomt: omdat hij jou volgt op Instagram/Facebook en jouw berichten leest en stories bekijkt. Maar ook via een remarketingadvertentie waardoor je opnieuw in contact komt met deze bezoeker.

Tot slot staat de bezoeker voor de keuze: Ben ik na al deze informatie en ‘contactmomenten’ zo enthousiast geworden dat hij nog maar een ding wil: klant bij jou worden!

5 tips om van een bezoeker een klant te maken

Hoe werk je er naar toe dat een bezoeker klant bij jou wordt? Wij geven je 5 gratis tips die eraan bijdragen dat jij een warme band opbouwt met jouw bezoekers zodat steeds meer bezoekers ook daadwerkelijk klant worden. Om het makkelijk te maken, hebben we gelijk actiepunten opgeschreven.. zodat je gelijk kan beginnen 🙂

De 5 tips die ervoor zorgen dat meer bezoekers klant worden:

  1. Leer je bezoekers kennen.
  2. Bouw een band op met je bezoekers
  3. Kan een bezoeker makkelijk klant worden bij jou?
  4. Maak van een bezoeker een klant
  5. Zorg voor meer bezoekers, meer klanten en een hogere omzet!

Leer je bezoeker kennen 

 

Wie is jouw doelgroep? Wie wil je dat jouw producten en diensten kopen? Klopt dit met de mensen die op dit moment klant bij jou zijn? Spreek je al de juiste doelgroep aan? Het is heel belangrijk dat je met jouw website de juiste mensen aanspreekt en dat jouw content hier ook op aansluit. Bezoekers moeten zich herkennen in jouw verhaal alleen dan zijn ze geïnteresseerd en blijven ze op jouw website en zullen ze meerdere pagina’s bekijken, en zich identificeren met jouw verhaal en product/dienst.

Ga nu zelf aan de slag met tip 1:

Wie zijn de bezoekers die nu op jouw website komen? Kijk in Google Analytics en analyseer of dit overeenkomt met de doelgroep die jij voor ogen hebt of de mensen die op dit moment al klant bij jou zijn.

 

1 Omschrijf jouw ideale klant

2 Analyseer wie nu je huidige doelgroep is.
Gebruik hiervoor Google Analytics om antwoord te krijgen op o.a. de volgende vragen:

  • Wie zijn jouw bezoekers:
    Zijn het voornamelijk mannen of vrouwen?
    Hoe oud zijn jouw bezoekers?
    Uit welke woonplaatsen komen jouw bezoekers?
    Bekijken jouw bezoekers jouw website voornamelijk via mobiel of computer?
  • Wat is de kwaliteit van jouw bezoekers?
    Blijven bezoekers lang op jouw website? → Kijk naar de gem. tijd op de website
    Bekijken bezoekers meerdere pagina’s?  → Kijk naar Pagina’s/sessies
    Verlaten bezoekers snel je website? → Kijk naar het bouncepercentage

 

Bouw een band op met jouw websitebezoekers

Yes, je hebt bezoekers op je website! Nu kun je gaan werken aan een warme band met deze mensen. Onthoud altijd goed dat deze websitebezoekers gewoon mensen zijn aan de andere kant van het scherm 😉 Het is belangrijk dat je hun taal spreekt en je de content op je doelgroep (dus je bezoekers) afstemt. Maak van websitebezoekers blije mensen 🙂 Hoe je dit doet? Door een band met hen op te bouwen.

2 mogelijkheden om een band om te bouwen met je bezoeker zijn, bijvoorbeeld via e-mailmarketing en contentmarketing.

 

Voorbeeld: Als een bezoeker eenmaal geïnteresseerd is dan download hij jouw weggever. Je geeft hem een ‘cadeautje’ in de vorm van een weggever, vaak is het een checklist maar dit kan ook wat anders zijn. En in deze weggever staat een hoop relevante informatie waar hij blij van wordt. Vervolgens komt deze bezoeker in jouw (e-mail)funnel terecht. Nu kun je deze bezoeker nog meer relevante informatie toesturen. Hierdoor bouw je steeds meer een band op met je bezoeker en kun je bezoekers naar relevante pagina’s op jouw website (bijvoorbeeld een blogartikel) sturen.

Ga nu zelf aan de slag met tip twee:

Stel jezelf de volgende vragen:

  1. Heb ik al een weggever op mijn websitse?
  2. Bouw ik een band op met mijn bezoekers? Zo ja, hoe doe ik dat nu?
  3. Lezen bezoekers ook mijn blogartikelen?
    Heb ik al een e-mailfunnel (gekoppelt aan de weggever)?
  4. Stuur ik e-mailnieuwsbrieven?
  5. Schrijf ik relevante blogartikelen? (Zijn de onderwerpen boeiend genoeg, reageert men hierop?)
  6. Ben ik minstens 3-4x per week aanwezig op social media met een bericht?
  7. Reageren volgers op mijn berichten?
  8. Bezoekers die mijn website bekijken, volg ik hen ook op social media? Zo ja, reageren we ook op elkaar (interactie)?

Kan een bezoeker makkelijk klant bij jou worden?

Als je eenmaal de juiste mensen en dus ook websitebezoekers aanspreekt, geef je hen dan voldoende en de juiste informatie met jouw website? En na het lezen van deze informatie zijn ze dan zo committed en geïnteresseerd in jou en jouw product dat ze bereid zijn een actie uit te voeren, bijvoorbeeld: contact met je opnemen of je weggever downloaden. Vaak nemen bezoekers eerst een kleine stap: ze downloaden jouw weggever of melden zich aan voor jouw e-maillijst. Waarna ze vaak, nadat je ze voldoende waarde hebt geboden en een band hebt opgebouwd, contact met je opnemen of een product bij jouw kopen: een bezoeker wordt klant. Maar, is deze stap makkelijk? Komen bezoekers op een speciale salespage terecht of kunnen ze via de homepage contact met je opnemen?

 

Ga nu zelf aan de slag met tip drie:

Kunnen bezoekers nu makkelijk een actie uitvoeren op jouw website? Dit kun je achterhalen door jezelf de volgende drie vragen te stellen:

  1. Bekijk via welke pagina’s bezoekers uitkomen bij jouw weggever en contactformulier.
  2. Kunnen bezoekers makkelijk deze pagina’s vinden?
  3. Heb jij je weggever en evt. funnel gecontroleerd? Werkt deze, komen bezoekers daadwerkelijk op een lijst terecht en ontvangen ze mail van jou? En.. werkt jouw contact formulier? Kan een bezoeker contact met jou opnemen.

Maak van een bezoeker een klant

Voer je op dit moment alle actiepunten door die we bij tip 1, 2 maar voornamelijk 3 hebben gegeven? Heb jij jouw bezoeker in alle fases van zijn klantreis de juiste informatie en waarde gegeven. Dan betekent dit dat jij daadwerkelijk een band met je bezoekers hebt opgebouwd. Bezoekers kunnen zich identificeren met het probleem dat jij omschrijft en zien jouw product of dienst als de oplossing 🙂

 

Ga nu zelf aan de slag met tip vier:

Heb je al een e-mailfunnel? Analyseer hoe bezoekers nu deze funnel doorlopen:

  1. Lezen ze alle e-mails?
  2. Wat is het openingspercentage per mail?
  3. Heb jij links in jouw e-mails staan? Is het antwoord ja: klikken ze door? Analyseer hoe bezoekers zich gedragen nadat ze via een email naar een pagina zijn gestuurd.

Tips om te verbeteren: Stel, je hebt een mail die niet vaak wordt geopend, lage openingsrate. Verander dan eens het onderwerp en kijk wat het dan openingspercentage dan is 😉

Zorg voor meer bezoekers, meer klanten en een hogere omzet!

Wanneer je doorhebt welke strategie voor jou werkt om van websitebezoekers een klant te maken is het interessant om meer nieuwe bezoekers aan te trekken. Waar komen je bezoekers nu vandaan? In Google Analytics zie je bij acquisitie welke bron voor jou interessant is. Komen jouw bezoekers voornamelijk uit je e-mailmarketing naar je website , via Facebook of via de zoekmachine (Google) of zelfs al via verwijzingen (een vermelding op een andere website).Als je weet wat werkt voor jou om meer bezoekers aan te trekken dan kun je hier meer van gaan doen.

 

Ga nu zelf aan de slag met tip vijf:

Gebruik Google Analytics om te zien waar jouw bezoekers nu vandaan komen en maak een onderscheid in de kwaliteit van de bezoekers. Je kan namelijk via een bron veel bezoekers hebben, maar als zij kort op jouw website blijven en na het zien van slechts een pagina jouw website al weer verlaten. Hoe waardevol zijn deze bezoekers dan voor jou? En stel, een bron levert jouw nog niet zoveel bezoekers op maar wel veel conversies (behaalde doelen, zoals bijvoorbeeld het downloaden van je weggever) en je ziet dat deze bezoekers gemiddeld langer op jouw website blijven, dan weet je dat dit waardevolle bezoekers zijn!

 

  1. Welke bron levert jou de meeste bezoekers op?
  2. Bij welke bron blijven bezoekers het langst op jouw website (hoge gem. tijd op pagina)
  3. Welke bron heeft de meeste behaalde doelen?

In 5 stappen SKYHIGH groeien met jouw online business

Vul hieronder jouw naam en e-mailadres in om direct toegang te krijgen tot de Businessclass:

Ontdek wat Growthhacking voor jouw bedrijf betekent

Meld je aan en krijg direct toegang tot de eerste video.

You have Successfully Subscribed!