fbpx

Marketing tips Blue Monday

Wist je dat Blue Monday altijd op de derde maandag van januari valt en wordt gezien als de meest depressieve dag van het jaar… en dat terwijl het jaar nog maar net begonnen is!

Maar tegenwoordig is Blue Monday niet zo ‘donker’ meer doordat er tegenwoordig flinke dosis Marketing mee wordt gevoerd en het daardoor een heel ander gezicht krijgt… wist je dat TUI bijvoorbeeld een vakantie naar de zon t.w.v. 1000 euro weggeeft dit jaar.

 

Wat is Blue Monday eigenlijk?

In 2005 werd er een formule bedacht door psycholoog Cliff Arnal waaruit blijkt dat de maandag van de laatste volle week van januari de dag is waarop de meeste mensen zich treurig voelen.

Als je het zo leest klinkt het wel heel deprimerend he? Gelukkig worden we tegenwoordig door een hele hoop Marketeers aan het lachen gemaakt op Blue Monday! Zo kun je elk jaar van KLM, TUI en Bol.com een leuke Blue Monday actie verwachten.

 

Blue Monday inzetten bij je Marketing

Je kan dankzij Blue Monday extra aandacht vragen voor jouw bedrijf door er op een leuke manier mee om te gaan, bedenk een inhaker op Blue Monday!  Bedenk bijvoorbeeld een actie om over de ‘Blue Monday’ dip heen te komen of een woordgrapje om je bezoeker aan het lachen te maken.

 

Blue Monday Marketing inspiratie

Blue Monday actie van TUI

tui blue monday actie winnenTUI heeft vorig jaar (in 2019) een toffe actie bedacht waarmee zij niet alleen meer naamsbekendheid genereren maar ook meer volgers op Instagram. Ze hebben namelijk op verschillende plekken verspreid door heel Nederland schermen geplaatst met werkende tickets naar de zon. Deelnemers moeten een selfie maken met het scherm en de ticket en zich haasten naar de luchthaven die staat aangegeven op het scherm. Degene die als eerste op de rode knop drukt wint een zonvakantie.

Daarnaast kunnen bezoekers ook hun blauwste vakantiefoto op Instagram delen met de hastag #byebyebluemonday waarbij ze TUI taggen en een reden geven waarom de ‘nood’ om op vakantie te gaan hoog is.

3 Tips hoe je Blue Monday kan inzetten bij jouw Marketing

1 Geef een cadeautje weg

Om je bezoekers weer wat ‘blijer’ te maken kun je een cadeautje weggeven om ze door Blue Monday heen te helpen. Dit kan een heel simpel en klein cadeautje zijn in de vorm van een weggever maar ook iets uit jouw productassortiment (bij een webshop) of dienst. Zoals bijvoorbeeld een gratis strategiesessie of toegang tot jouw online programma.

Ook wij helpen je graag om Blue Monday te overleven! En hebben daarom een speciale checklist: “ ‘Meten om je website te verbeteren. Dit wil je checken om SKYHIGH te gaan met jouw bedrijf’ Direct de Blue Monday dip verslaan?”

2. Maak mensen aan het lachen met een woordgrapje

Je hoeft niet altijd een cadeautje of korting weg te geven. Vaak kom je met een simpele woordgrap al best wel ver. Want, bij het zien van deze M&M reclame moet jij stiekem toch ook lachen?

 

3. Blue Monday korting

Je ziet ook steeds vaker dat bedrijven Blue Monday korting geven om de dag minder treurig te maken. Dit jaar valt Blue Monday op maandag 20 januari dus hier kun je op meerdere manieren slim op inspelen.

Bijvoorbeeld:

  • Geef op Blue Monday 20% korting op jouw producten of diensten.
  • Geef op 20 producten korting.

Welke inhaker bedenk jij voor #BlueMonday? Wij zijn benieuwd … en wil je nou weten wat Blue Monday voor jou heeft betekend? Download dan gauw onze checklist.. hiermee kom je niet alleen over jouw ‘Blue Monday dip’ heen maar leren we je ook hoe je Google Analytics inzet voor jouw bedrijf!

Ontdek wat Growthhacking voor jouw bedrijf betekent

Meld je aan en krijg direct toegang tot de eerste video.

You have Successfully Subscribed!