fbpx

Hoe zorg ik voor meer bezoekers op mijn website?

Je hebt een website om jouw bedrijf en product/dienst te promoten. Een plek waar je mensen vertelt wie jij bent en wat jij voor hen kan betekenen. Er staat waarschijnlijk veel waardevolle informatie op jouw website. Informatie die gelezen moet worden. Maar weten mensen wel de weg naar jouw website te vinden?

Google Analytics om inzicht te krijgen in je bezoekers

Om erachter te komen of mensen wel de weg naar jouw website weten te vinden is het belangrijk dat je aan de slag gaat met Google Analytics. Met Google Analytics leer je jouw bezoekers echt kennen en weet je ook op welke manier, via welk kanaal (zoals Facebook of bijvoorbeeld Google), bezoekers jouw website vinden. Want bezoekers kunnen op verschillende manieren op jouw website terecht komen.

Hoe komen bezoekers op mijn website terecht?

Bezoekers kunnen op verschillende manieren op jouw website uitkomen, namelijk:

  • Zoekmachines zoals Google en BingAls bezoekers relevante zoekwoorden intypen (woorden die jouw product of dienst omschrijven) en jij hebt een hoge positie in de zoekmachine komen ze bij jou terecht. Heb jij met jouw website nog niet zo’n hoge positie? Dan is de kans klein dat bezoekers op relevante zoekwoorden bij jou terecht komen. Wil je toch op deze zoekwoorden gevonden worden? Dat kan! Want je kan namelijk ook adverteren in de zoekmachine. Zowel Google als bing bieden de mogelijkheid om via Google AdWords en Bing adds te adverteren zodat je als nog een goede, weliswaar betaalde, positie in de zoekmachine scoort. Op deze manier weten bezoekers dan als nog jouw website te vinden. Je kiest zelf op welke zoekwoorden je met een advertentie zichtbaar wilt zijn voor jouw doelgroep en je kan ook de plaats ook wel ‘targetting locatie’ genoemd instellen. Op deze manier kun jij jouw advertentiebudget zo efficient mogelijk inzetten.

 

  • Facebook en Instagram: Via jouw Facebook- en/of instagrampagina kun je een link plaatsen naar jouw website waardoor je meer (nieuwe) bezoekers naar jouw website krijgt. Als jij bijvoorbeeld een nieuw blogartikel hebt geschreven kun je de inleiding gebruiken voor een post om volgers te triggeren om naar jouw website te gaan waar ze het hele bericht kunnen lezen. Vaak krijg je maandelijks nieuwe volgers erbij, de kans is groot dat ze nog niet een compleet beeld van jou hebben. Daarom is het goed om regelmatig een doorverwijzing naar jouw website te doen.

 

  • LinkedIn: Natuurlijk kun je jouw zakelijke netwerk ook regelmatig op de hoogte houden van nieuwtjes in jouw bedrijf. Om ervoor te zorgen dat ook deze doelgroep jouw website vindt is het belangrijk dat je af en toe ook een update plaatst met een link naar jouw website. Dit kan bijvoorbeeld zijn: een blogartikel, het aanvragen van een (gratis) e-book of een link naar het contactformulier.

 

  • YouTube: Ook video wordt steeds belangrijker. Eigenlijk kun je youtube een beetje vergelijken met puntje één ’zoekmachines zoals Google en Bing’ want YouTube is een product van Google. Als jij een video opneemt en deze op Youtube plaatst en de beschrijving vult met een link naar jouw website biedt je kijkers de mogelijkheid om naar jouw website te gaan.

 

  • Via een gastblog: Als jij een gastblog schrijft voor op een andere website met een link naar jouw site levert jou dit vaak veel relevante bezoekers op. Waarom? Als je een gastblog schrijft doe je dit vaak voor een website wat relevant is aan jouw product of dienst. Deze bezoekers hebben al interesse in het onderwerp waardoor de kans groot is dat ze doorklikken naar jouw website.

Welk kanaal zorgt voor de meeste bezoekers?

Nu je een idee hebt hoe je meer (nieuwe) bezoekers op je website krijgt is stap 2 dat je via Google Analytics erachter komt welke van deze mogelijkheden jou nou de meeste bezoekers heeft opgeleverd? Was het via Google of juist Instagram of… was het toch die ene gastblog? Als je weet welk kanaal voor jou de meeste bezoekers oplevert weet je ook waar je jouw tijd en (evt.) geld in moet investeren om ervoor te zorgen dat meer mensen jouw website weten te vinden!