fbpx
Selecteer een pagina

Hoe kan ik zien wat een bezoeker doet op mijn website?

Ben jij veel tijd en geld kwijt in het vindbaar maken van jouw website of vraag jij je misschien wel af hoe een bezoeker zich gedraagt op jouw website? Dan is het heel interessant om aan de slag te gaan met Google Analytics. Want zodra jij weet hoe bezoekers zich gedragen op jouw website, wat zij interessant vinden wordt het pas echt leuk om gerichte marketing te voeren. Je vraagt je misschien vaak af: Hoeveel bezoekers heb ik per maand? Waar komen ze vandaan en nog belangrijker wat doen ze precies op mijn website. Als je weet waar je deze informatie kun jij jouw bedrijf laten groeien en jouw website verbeteren!

Bezoekersgedrag meten met Google Analytics

De mogelijkheden van Google Analytics zijn zeer uitgebreid. Je kan er zoveel waardevolle informatie uit halen, zoals: waar je bezoekers vandaan komen, wie je bezoekers zijn (leeftijd, geslacht, komen ze mobiel of via de computer) en welke pagina’s ze hebben bekeken. Als je doelen hebt ingesteld kun je zelfs zien of en hoe een bezoeker tot aankoop of aanvraag is overgegaan. Je kan hierdoor zien welke verkeersbron (Facebook, Google, e-mail of bijvoorbeeld verwijzingen) en welke pagina’s op jouw website jou het meeste opleveren.

Bezoekersstatistieken van jouw website

Wanneer je inlogt bij Google Analytics zie je allereerst een totaal overzicht van diverse belangrijke gegevens. Zoals hoeveel gebruikers zijn er in de afgelopen zeven dagen op mijn website geweest, het bouncepercentage (hoeveel bezoekers verlieten naar slechts een pagina alweer mijn website) en een overzicht hoe lang bezoekers gemiddeld op een pagina blijven (sessieduur).

Het gaat nog veel verder. Je ziet bijvoorbeeld waar de bezoekers vandaan komen, dit wordt ook wel het verkeer op jouw website genoemd en waar deze bezoekers vandaan komen. Komen ze uit Google organisch (niet betaald) of betaald binnen via AdWords of via social Media zoals Facebook of Instagram.

 

Je kan eigenlijk heel simpel door Google Analytics heen navigeren. Aan de linkerkant zit het menu met alle belangrijke gegevens die je nodig hebt: Realtime overzicht, doelgroep, acquisitie, gedrag en conversies. Deze 5 vormen de basis van alles wat je nodig hebt om goed te kunnen analyseren.

Realtime:

Dit is zo tof! Hier vind je een realtime overzicht van wat er gebeurd op je site. Stel je geeft een Webinar of houdt een Facebooklive kun je direct zien hoeveel bezoekers er op jouw website zijn en of ze de gewenste actie uitvoeren waar jij op stuurt!

 

Doelgroep:

Hier vind je meer informatie over jouw bezoekers: Wie zijn ze en waar (welke plaats) komen ze vandaan? Komen ze mobiel of via een desktop en zijn het nieuwe of terugkerende bezoekers.

 

Acquisitie:

Waar komen jouw bezoekers vandaan? Welke verkeersbronnen zorgen voor het meeste verkeer. Is het Google, Facebook of weten mensen direct al jouw site te vinden?

 

Gedrag:

Oke leuk al deze bezoekers. Maar hoe gedragen ze zich op jouw website? Welke pagina’s worden bezocht. Waar haken bezoekers af en hoe lang blijft een bezoeker eigenlijk op mijn site? Al deze informatie vind je onder gedrag.

 

Conversies:

En tot slot, in onze ogen de belangrijkste: conversies! Stel doelen in, want meten = weten! Je weet pas of je marketinginspanningen werken als je ziet wat het oplevert! Het is zo belangrijk om doelen in te stellen in Google Analytics! Denk aan: contactaanvraag, aanmelden e-mailnieuwsbrief of downloaden brochure.