fbpx
Selecteer een pagina

Waarom doelen instellen in Google Analytics?

Door doelen in te stellen in Google Analytics kun je heel makkelijk meten en heb je een snel overzicht van de resultaten die je behaalt met je website. Je kunt doelen instellen voor bijvoorbeeld contactaanvragen of aanmeldingen voor jouw gratis weggever of opt-in. Wanneer je dan naar conversies en vervolgens doelen gaat in Google Analytics, zie je een overzicht van jouw resultaten. Zo vergelijk je makkelijk of je deze maand weer gegroeid bent ten opzichte van de vorige maand. Daarnaast kun je ook zien waar jouw conversies (=behaalde doelen) vandaan komen. Kwam iemand die zich aanmeldde voor jouw gratis weggever bijvoorbeeld via Facebook, Instagram, LinkedIn of Google.

Zo stel je doelen in in Google Analytics:

Klik op Beheerder. Je vindt het linksonderin.

Google-Analytics-Doelen-instellen-screen-1-Flying-Concepts-1

 

Je ziet dan het scherm hieronder. Selecteer de juiste view. Als je er 1 hebt, staat deze automatisch goed. Klik vervolgens op doelen.

Google-Analytics-Doelen-screen-2-a-Flying Concepts

 

Je ziet dan het scherm hieronder. Klik op ‘nieuw doel’.

Doelen-instellen-Google-Analytics-screen-3-a-Flying-Concepts

Vul de velden van het scherm hieronder in.

Google-Analytics-Doelen-Instellen-screen-4-a

Bij naam vul je termen in waardoor voor jou duidelijk is over welk doel dit gaat. Wat wij bijvoorbeeld gebruiken voor een aanmelding voor een webinar is ‘webinar aangemeld’.

Doelruimte-ID kun je zo laten.

Bij type selecteer je het soort doel dat behaald wordt. Vaak gaat het om een bestemming. Wanneer iemand zich aanmeldt voor jouw webinar, landt hij op een bedankpagina. Door het aantal unieke weergaven van deze pagina te tellen, meet Google Analytics hoeveel mensen zich aangemeld hebben. (Je kunt ook doelen instellen voor hoe lang iemand op een bepaalde pagina heeft doorgebracht (bij duur), hoeveel pagina’s of schermen hij per sessie heeft bekeken, of een bepaalde gebeurtenis (event) heeft plaatsgevonden, bijvoorbeeld iemand heeft een video afgespeeld. Voor nu focussen we even op het type ‘bestemming’.)

Klik op doorgaan. Je ziet het volgende scherm:

Google-Analytics-Doelen-aanmaken-screen-5

 

Je gaat invullen welke pagina Google Analytics mag tellen als een behaald doel. Vaak kun je het beste ‘begint met’ selecteren, i.p.v. ‘gelijk aan’ omdat Google Analytics anders /test/ niet meetelt en puur alleen /test telt. Je hoeft niet je domeinnaam (www.flyingconcepts.nl bijvoorbeeld) in te vullen (Google weet immers om welke website het gaat), dus alleen vanaf de /.

Let op: wanneer je ‘begint met’ selecteert, zorg dan dat het om een unieke naam gaat. Heb je bijvoorbeeld meerdere bedankpagina’s voor verschillende doelen, bijv. /bedankt-1, /bedankt-2, dan is het niet handig om ‘begint met’ te selecteren, omdat al deze pagina’s worden geteld als een conversie.

Waarde: laten wij vaak uitstaan.

Trechter: mag ook uit blijven. Vul je deze wel in, dan kun je nog nauwkeurige meten welke stappen iemand neemt voordat het doel behaald is: dus welke pagina’s heeft hij ervoor bezocht. Ging hij bijvoorbeeld van jouw blog, naar jouw aanbodpagina en vulde hij daarna het contactformulier in.

Doel verifiëren: Je kunt NU het doel verifiëren. Google Analytics checkt dan hoe vaak het doel behaald zou zijn in de afgelopen 7 dagen. Mocht het om een nieuw product gaan of een nieuwe bedankpagina, dan is het natuurlijk logisch dat je 0,0% ziet. Klik op opslaan.

 

Yes, klaar! Je hebt je doel aangemaakt in Google Analytics.

TIP: Houd de komende week even goed in de gaten of het aantal bij doelen overeenkomt met bijv. het aantal contactaanvragen in jouw inbox. Zo kun je dus doelen instellen voor bijv. contactaanvragen, aanmeldingen voor je gratis weggever, aanmeldingen voor je webinar. Etc.